Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: راهی که بسته شد، وصلی که هجران شد، عطشی که بیشتر شد و دل‌های بسیاری را در دهه آخر صفر امسال هوایی کرد؛ زیارت کربلا امسال رویایی دست نیافتنی برای بسیاری از مردم شد؛ مردمی که هر ساله در همین روزها به آن قدم می‌گذاشتند.

امسال اما همان قدر که شیوع کرونا روی همه شئون زندگی دست گذاشت و آن‌ها را دستخوش تغییر کرد این تجربه بهشتی را هم از زائران و دلدادگان حسینی (ع) دریغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسالت بوذری مجری برنامه «مخاطب خاص» که چندین سال است برنامه‌اش را از همین سرزمین مقدس روی آنتن می‌برد اما امسال هم به سختی توانست اذن حضور در کربلا را بگیرد تا روایت‌گر حال و هوای این روزهای کربلا برای زائرانی باشد که با حسرت نظاره‌گر بارگاه اباعبدالله (ع) از قاب شیشه‌ای تلویزیون هستند.

«مخاطب خاص» این شب‌ها از استودیویی مقابل حرم اباعبدالله الحسین (ع) حوالی ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه سه می‌رود.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با رسالت بوذری درباره تجربه اجرای متفاوت‌ترین ویژه‌برنامه «مخاطب خاص» همزمان با اربعین ۹۹ است؛

* امسال اجرای «مخاطب خاص» با تجربه‌ای متفاوت همراه شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا حتی نوعی ممنوعیت و محدودیت در برخی قسمت‌های «مخاطب خاص» در محرم امسال هم داشتید که باعث شد برنامه را از استودیویی در تهران اجرا کنید. این تجربه را چگونه دیدید؟ به ویژه که این روزها بسیاری باید از خانه‌هایشان حرم امام حسین (ع) را از پنجره «مخاطب خاص» زیارت کنند.

به نظرم چنین محدودیتی گاهی می‌تواند شیرین هم باشد، چون وقتی در فراق حرف می‌زنید بغض درونی شما تاثیر کلام را هم متفاوت می‌کند. ما در محرم و در دهه اول هر لحظه امید داشتیم که بتوانیم به کربلا برویم. هر شب به این امید که ویزا هماهنگ می‌شود برنامه را ادامه می‌دادیم هر چند همین اجرای استودیویی برنامه در تهران هم احوالات دیگری داشت به طور مثال مهمانان استودیوی تهران نمی‌توانستند به کربلا بیایند و اگر آنجا بودیم دستمان برای انتخاب مهمان باز نبود.

تجربه اجرای «مثل ماه» در ماه رمضان از این حیث یک ویژگی داشت که با گستره‌ای از قصه‌ها مواجه شدیم و آن را در «مخاطب خاص» در ایام محرم هم ادامه دادیم و هر شب افرادی که برای نشر معارف حسینی کاری کرده بودند به برنامه دعوت شدند خواه بین مردم شناخته شده بودند و یا کسی آنها را نمی‌شناخت. همین مسیر را در شب‌هایی که در کربلا برنامه داشتیم ادامه دادیم مثلاً یک شب خادمان حرم امام حسین (ع) مهمان ما بودند. البته ما فقط به خادم بودنشان اکتفا نکردیم و در هر برنامه مهمانانمان قصه داشتند. فکر می‌کنم امام حسین (ع) امسال مسیر دیگری را در برنامه ما باز کرد که خیلی پر برکت بود.

فراق خیلی وقت‌ها درهای دیگری را باز می‌کند. در کربلا ما سعی داریم سلام دورترها و جامانده‌ها را برسانیم و وقتی در تهران هستیم از طریق قصه‌های آدم‌ها ارتباط با امام (ع) را برقرار می‌کنیم و اصل همین است که در نهایت این ارتباط بر قرار شود.

* چه ویژگی‌ای در جغرافیای «کربلا» هست که هر سال میلیون‌ها نفر را در پیاده روی اربعین به سمت خود می‌کشاند؟

اتمسفر کربلا ویژه است و با هیچ کجای این عالم قابل مقایسه نیست. قطعه‌ای از بهشت خدا روی زمین است و طبیعی است که همیشه آرزوی خود من این است که در آن فضا برنامه اجرا کنم.

ما این شکوه را به پیش خود حضرت می‌بریم و می‌گوییم که آقاجان دوستت داریم و البته می‌دانیم که باید دور باشیم، بگوییم که دل ما پیش شما بود و نشد. به این فکر کنیم که امسال گذراست و با افول این بیماری همه نیازمندان و عشاقش دوباره می‌توانند این مسیر را طی کنند * این شب‌ها چند باری در برنامه برای آن‌ها که دورند و به خاطر کرونا نمی‌توانستند حضوری به پیاده‌روی اربعین بروند تاکید کردید که از خانه زیارت کنند؛ تفاوتی در این تجربه می‌بینید؟

رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند که مردم شکوه و شکایت خود را پیش امام حسین (ع) ببرند. بگویند که آقاجان ببین در روزگار غیبت چطور گیر کرده‌ایم. در فرازهای پایانی دعای افتتاح شبیه به این شکوه آمده است که می‌گوید: «خدایا از نبود پیامبرمان که درود بسیار تو بر او خاندانش و از ناپیدایی مولایمان و بسیاری دشمنانمان و کمی نفراتمان و… به تو شکوه می‌آوریم.»

ما این شکوه را به پیش خود حضرت می‌بریم و می‌گوییم که آقاجان دوستت داریم و البته می‌دانیم که باید دور باشیم، بگوییم که دل ما پیش شما بود و نشد. به این فکر کنیم که امسال گذراست و با افول این بیماری همه نیازمندان و عشاقش دوباره می‌توانند این مسیر را طی کنند.

* فکر می‌کردید روزی این ممنوعیت در بسته شدن راه کربلا و پیاده روی اربعین رخ بدهد؟

به این موقعیت چندان فکر نمی‌کردم و بارها با خودم این شعر را می‌خواندم که «ای خدا این وصل را هجران مکن.»

* این چندمین سال اجرای شما در «مخاطب خاص» است؟

امسال پنجمین یا ششمین سال است که این برنامه را داریم.

* و اگر خدایی ناکرده این برنامه یک روز تمام شود یا دیگر نباشد...

دق می‌کنم. باور نمی‌کنید که یک قسمت از این برنامه با هیچ برنامه‌ای برابری نمی‌کند. البته من کارم را با خود امام حسین (ع) بسته‌ام اگر او زمانی اراده کند که نشود من دیگر نمی‌توانم کاری کنم. من وظیفه‌ام نوکری است. همه کاری هم که می‌کنم برای آن دنیاست. من سال‌ها روزنامه نگاری کردم یک روز فکر کردم اگر شب اول قبر بگویند آنچه کرده‌ای هیزم جهنم بوده است چه باید بکنم بنابراین مسیرم را عوض کردم. من برای اهل بیت (ع) کار می‌کنم و مسیرهای متفاوتی برای نوکری آنها وجود دارد.

* شاید خیلی از برنامه‌سازان و یا حتی مردم عادی باشند که دوست دارند جای شما باشند شکرانه این حضور و تشرف را چطور به جا می‌آورید؟

«از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به در آید» کسی نیست که بگوید می‌تواند شکرش را به جا آورد اما تا جایی که بتوانم کارهایی می‌کنم که بیشتر شخصی است و گفتن ندارد.

* چه ناگفته‌هایی هست که بخواهید درباره این فضا بگویید؟

نویسنده‌ای کتابی دارد به نام «عتبات»؛ سه جلدش «اینجا نجف است»، سه جلد «اینجا کاظمین است» و همینطور چندین جلد درباره کربلا و سامرا که به ۱۳ جلد می‌رسد و صرفاً هم درباره موقعیت مکانی این شهرها نوشته و توصیف کرده است. حرف‌های زیادی هست که گفته نشده و گفته‌ها در مقابل ناگفته‌ها همچون قطره آبی در مقابل دریاست.

* چه سختی‌هایی دارد کار کردن در این فضا؟ به ویژه که چشم‌های بسیاری هم به شما به عنوان نمایندگانشان در کربلاست؟

همه عوامل برنامه با حال ویژه‌ای به استودیو می‌آیند؛ حالی که حسینی است و برای برنامه و لحظه‌لحظه آیتم‌ها تلاش می‌شود. دو هفته زودتر برخی از عوامل آیتم‌های برنامه را آماده کردند و اینگونه نیست که بگوییم برویم کربلا و رو به روی گنبد دوربین بکاریم و من جلوی دوربین حرف بزنم. من ۱۵ سال است در صداوسیما کار می‌کنم و کم دیده‌ام بخواهند پلاتو و آیتم قبل و بعدش را با هم هماهنگ کنند و اینقدر برنامه‌ریزی باشد. در برنامه‌های اجتماعی اینقدر نظم و برنامه نیست چه برسد به برنامه‌های مذهبی.

* چه مسئولیتی در این فضا برای خودتان قائل هستید؟ چون فکر می‌کنم چنین برنامه‌هایی مسئولیت آدمی را هم سنگین‌تر می‌کند.

روایتی داریم که طبق آن امام رضا (ع) فرموده‌اند شما محاسن کلام ما را بگویید و پیرایه‌ای بر آن نبندید مردم خودشان جذب می‌شوند. ایراد ما این است که محاسن این کلام را نگفته‌ایم و حرف خود را بیان کرده‌ایم. ما در برنامه‌ها از این سخنان کم و زیاد کرده‌ایم و من به این سخن باور دارم که فلش برنامه‌ها باید به سمت امام حسین (ع) باشد نه اینکه خود را نشان دهیم.

* نگرانی‌ای هم دارید که وقتی سخن ائمه را بیان می‌کنید مردم نوعی مقایسه کنند که در جامعه کنونی چه چیزهایی محقق نشده است یا چه نقص‌هایی با کلام ائمه اطهار (ع) دارد؟

یک مسئولیت اجتماعی داریم و یک مسئولیت فردی و اگر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی معضل وجود دارد من کارگزار آن‌ها نیستم. از طرف دیگر فرض را بر این مبنا می‌گذاریم که حرف شما درست است اما مگر ما در حوزه مسئولیت‌های فردی درست عمل کرده‌ایم که در حوزه اجتماعی انتظاراتمان بالاست. جامعه مجموعی از افراد است و اگر من نوعی به درستی زندگی کنم جامعه گلستان می‌شود. ایا ما در کاسبی واقعاً آنگونه که اهل بیت (ع) می‌خواهند هستیم؟ در زندگی شخصی با خانواده براساس روایات عمل کرده‌ایم؟ این فرافکنی‌ها سال‌هاست که باب شده است. البته که باید گفت «الناس علی دین ملوکهم» اما اینکه «خود «من» چگونه زندگی می‌کنم؟» مغفول واقع شده است.

* چند بار تاکنون به کربلا رفته‌اید؟

نشمرده‌ام. اگر هم شمرده بودم نمی‌گفتم. میرزا اسماعیل دولابی حرف خوبی بیان کرده است اینکه اگر غذای لذت‌بخشی را خورده‌اید بگویید من هنوز گرسنه هستم. من گاهی بعد از بازگشت می‌گویم دلتنگ آن فضا هستم و دوستانم می‌گویند هنوز ۲۴ ساعت هم رد نشده است، ولی واقعیت این است که باید آن فضا را حس کرد و در این صورت اصلاً به شمارش نمی‌آید...

در چنین فضایی وقتی طی یک بازه زمانی جهان دیگری را می‌بینید که آدم‌ها از دهان خود در می‌آورند و به دهان زائر امام حسین می‌گذارند دنیای شما هم دگرگون می‌شود * امسال پیاده روی اربعین برای ایرانیان و خیلی از کشورها ممنوع شد فکر می‌کنید چه ویژگی‌ای در این فضا بود که مردم از دیدنش محروم شدند؟

در روزگاری زندگی می‌کنیم که رقابت برای زندگی بهتر، آرام‌تر و لوکس‌تر آنقدر شدید و بی‌رحمانه است که آدم‌ها هر چه را در این عالم می‌بینند برای خودشان می‌خواهند. در عین اینکه شعار هم بسیار می‌دهیم که به طور مثال هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگری هم بپسند اما رقابتی سخت هم در جریان است.

در چنین فضایی وقتی طی یک بازه زمانی جهان دیگری را می‌بینید که آدم‌ها از دهان خود در می‌آورند و به دهان زائر امام حسین (ع) می‌گذارند دنیای شما هم دگرگون می‌شود. مردمانی که یک سال می‌اندوزند و پس‌انداز می‌کنند که در ۱۰ روز به بهترین شکل آنها را می‌بخشند. تصور هم نکنید فرد پولداری است که اینگونه می‌بخشد و مقداری از زندگی‌اش را در ایام خرج می‌کند خیر. چنین فردی از شکم زن و بچه‌اش می‌زند تا اربعین خرج کند. در دنیایی که آدم‌ها یکدیگر را کنار می‌زنند تا خودشان به مقصد برسند پیاده روی اربعین تجربه‌ای بی نظیر است از این حیث که مدل از خود گذشتگی و خرج کردن برای یک اعتقاد را می‌بینید. به ما گفته شده است که چنین از خود گذشتگی‌هایی در زمان ظهور امکانپذیر است و این شاید نمونه‌ای از آن زمان است.

مهمان وقتی خانه ما می‌آید یک روز دو روز نهایت چند روز مهمانداری می‌کنیم و بعد خسته می‌شویم اما در اربعین در خانه‌ها باز است، هر غذایی که میزبان بتواند تهیه می‌کند و جلوی مهمان می‌گذارد حتی لباسش را می‌شوید و همه جوره از او پذیرایی می‌کند. امسال نشد اما در سال‌های دیگر آنها که به پیاده روی اربعین نرفته‌اند به نظر من لازم است حتی یک بار با نگاه توریستی بروند. آنها که به ونیز و لندن و استانبول رفته‌اند با همین نگاه یک بار هم به پیاده روی اربعین بروند و خودشان این فضا را تجربه کنند.

* نگاه‌های متفاوتی نسبت به تجربه زیارت کربلا در میان مردم وجود دارد و برخی به استناد اشتباه یک زائر پس از تجربه زیارت تلاش دارند اصالت این تجربه را زیر سوال ببرند، تجربه شخصی شما در این زمینه چگونه بوده است و فکر می‌کنید تجربه زیارت چقدر قرار می‌تواند متضمن دوری زائران از خطا و اشتباه باشد؟

روشنفکرها از این حرف‌ها زیاد می‌زنند که بخشی هم از روی ناآگاهی است، ما روایت داریم که زائر کربلا وقتی از کربلا برمی‌گردد گویی از مادر متولد شده است، کربلا ناپاکی و آلودگی را می‌شوید و همه آنچه را که ما را در خود اسیر کرده رها می‌کند. ممکن نیست کسی از زیارت کربلا برگردد و زندگی‌اش را عوض نکند. در متن روایات آمده است که به کسی که از کربلا برمی‌گردد، می‌گویند برو و زندگی‌ات را بساز یعنی می‌تواند شروع دوباره‌ای داشته باشد.

ممکن است بگویید کسی را دیده‌ام که کربلا رفته است و بعد مال مردم را هم خورده است، من نفی نمی‌کنم اما این کربلا یک جایی دست همین فرد را هم می‌گیرد. اینکه می‌گویند اشک بر حسین (ع) گناه گذشته و آینده را با هم می‌شوید، بخش آینده‌اش به همین معناست که دیگر دست و دلش به سمت گناه نمی‌رود. چنین فردی حتی اگر پایش بلغزد دوباره برمی‌گردد و حصن امام است که او را برمی‌گردد. از این حیث کربلا رفته و نرفته خیلی فرق دارند.

* چقدر امکان دارد تجربه زیارت پس از چند نوبت تکرار تبدیل به یک تجربه روتین و کم‌تأثیر شود؟ برای خود شما که چند سالی است حضور مکرر در کربلا داشته‌اید، این تأثیر چگونه بوده است؟

این خطری است که ممکن است همه ما را تهدید کند. آقای سیدمهدی میرباقری زمانی این خطر را گوشزد کرد و گفت سعی کنید زیارت برایتان عادی نشود. یک توسل درونی و یک رابطه شخصی و درونی است که این اتفاق رخ ندهد و ما برایش تلاش می‌کنیم. هر وقت هم که فکر می‌کنم ممکن است عادی شود همان جا این فضا مسدود می‌شود و خدا را شکر هیچ گاه چنین اتفاقی نیفتاده است.

سال گذشته بعد از پنج یا ۶ ماه ما با شوقی بنا بود در ابتدای اسفندماه برنامه را شروع کنیم. آن زمان درگیری‌هایی در عراق وجود داشت و به سختی ویزا می‌دادند. یک اسفند ما ویزا گرفتیم و ذوق زیادی هم داشتیم. حدود ۹ صبح به کربلا رسیدیم، شور زیادی داشتیم و همین که آنجا رسیدیم گفتم خب خدا را شکر این هفته را شروع کنیم هفته‌های دیگر هم ادامه دارد.

همان لحظه آقای آشتیانی تهیه کننده برنامه زنگ زد و گفت ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. ابتلای دو نفر در قم تایید شده و عراق هم اعلام کرده که راه بسته است. آنج انگار آبی سرد روی من ریختند. به هر حال باید دانست این مسیر هیچ گاه هموار نبوده است. زمانی ما اراده می‌کردیم تهران ویزا می‌گرفتیم و دو ساعت بعد کربلا بودیم. من می‌گویم قدر ندانستیم و شاید برای ما عادی شده بود، باید این مسیر را با چنگ و دندان نگه داریم. پدر من هیچ گاه زیارت کربلا نرفت و پدربزرگم شاید تنها یک بار توانست برود پس من باید قدر بدانم. باید بدانیم امانتدار کربلا هستیم و البته امید داشته باشیم که این مسیر باز می‌شود.

کد خبر 5043210 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: رسالت بوذری شبکه سه سیما کربلا اربعین 99 اربعین 99 تئاتر ایران برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما چهل سالگی دفاع مقدس فیلم سینمایی حضور هنر ایران در جهان سازمان صداوسیما فیلم مستند برنامه رادیویی موسیقی ایرانی اربعین حسینی رادیو نمایش کارگردان تئاتر پیاده روی اربعین زیارت کربلا تجربه زیارت مخاطب خاص برمی گردد امام حسین برنامه ها آدم ها برای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران ادبیات داریم

مریم حسینیان با تأکید بر این‌که بحران ادبیات داریم، می‌گوید: مسئله نقد ادبی، کارگاه‌های ادبی و خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های معتبر را از دلایلی می‌دانم که در فضای ادبی ما بحران، ایجاد کرده و این تقصیر مخاطب نیست.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئله مخاطب اظهار کرد: در واقع بحران ادبی است که سبب ریزش مخاطب می‌شود یا باعث می‌شود مخاطب سخت سراغ خواندن کارهای جدید برود؛ نباید همیشه توپ را در زمین مخاطب بیندازیم. به نظرم مخاطب خیلی باهوش است.

او با اشاره به تغییرات سیستم اطلاع‌رسانی و معرفی کتاب، گفت: زمانی رسانه‌های معتبری چون مجلات ادبی و مطبوعات و خبرگزاری‌ها که منابع محدود و مشخصی بودند به مخاطب برای انتخاب کتاب کمک می‌کردند و تکلیف مخاطب روشن بود؛ اما حالا هر کسی می‌تواند یک رسانه برای پیشنهاد کتاب باشد که این موضوع به سردرگمی مخاطب منجر می‌شود. همچنین با رشد ناشران خصوصی تعداد عنوان‌های کتاب افزایش پیدا کرده است و ما با دریایی از انواع کتاب‌ها با ژانرهای مختلف مواجه هستیم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کثرت کارگاه‌های آموزشی به ادبیات آسیب‌زده است؛ در واقع این موضوع باعث شده نویسندگان جدید با رزومه پروپیمان نداشته باشیم. از هر کارگاهی که در تهران یا شهرستان برگزار می‌شود، دو یا سه نفر کتاب منتشر می‌کنند، در واقع بحران ادبی دقیقاً اینجاست.

او ادامه داد: زمانی که برای انتشار کتاب سخت‌گیری خاصی وجود نداشته باشد و فردی که دوسه سال است شروع به نوشتن کرده با فیلتر کارگاهی که از آن بیرون‌آمده رمان یا مجموعه داستانی می‌نویسد و ناشران نیز کارشناسی سخت‌گیرانه‌ای در ادبیات داستانی نداشته باشند، این موضوع‌ها باعث می‌شود کتاب درجه یک مخصوصاً در ادبیات داستانی نداشته باشیم. در این سال‌ها عنوان‌های گردن‌کلفت نداشتیم.

این داستان‌نویس یادآور شد: در این سال‌ها بحث معرفی کتاب پررنگ بوده؛ اما بحث نقد ادبی کم‌رنگ شده است. مخصوصاً بعد از دوره کرونا و رشد فضای مجازی، هر کسی در صفحه خود کتابی را مطابق سلیقه شخصی‌اش معرفی می‌کند و معیارهایی که قبلاً برای معرفی کتاب وجود داشت، دیگر وجود ندارد. همچنین خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های ادبی معتبر نیز در بحران ادبیات مؤثر بوده است؛ به‌هرحال کتاب‌ها از چند مسیر داوری عبور می‌کردند که همه این‌ها فروکش کرده است.

او با بیان اینکه باتوجه‌به قیمت بالا کتاب، کتاب کالای تجملی محسوب می‌شود، گفت: قبلاً مخاطب سه عنوان کتاب که اسمش را شنیده بود می‌خرید و شاید از دوتایش خوشش می‌آمد؛ اما حالا فیلتر مخاطب باتوجه‌به قیمت بالای کتاب، مقداری دقیق‌تر شده و می‌خواهد کتابی را بخرد که مطمئن باشد کتاب خوبی است. در سال‌های اخیر منابع کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب، کمتر شده است و به همین دلیل ریزش مخاطب را داشتیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته عنوان‌های متعدد در ادبیات داستانی دارد منتشر می‌شود اما کتاب‌ها کم‌فروغ هستند. البته این موضوع به نسل‌های مختلف داستان‌نویسی نیز بر می‌گردد و قرار نیست یک جمعیت چند هزارنفره همه نویسنده باشند، از میان آن‌ها شاید ۱۰ نویسنده ماندگار باقی بماند. الان ما با این مسئله مواجه هستیم که به نظرم بحران قابل تأملی است و نامش را بحران ادبیات می‌گذارم و همین باعث می‌شود احساس کنیم بحران مخاطب داریم.

او درباره اینکه گاه این‌طور برداشت می‌شود که نویسنده برای مخاطبان خاصی می‌نویسد و به مخاطب وسیع فکر نمی‌کند، جایگاه مخاطب نیز اظهار کرد: همان‌طور که ادبیات سطح‌بندی شده است، مخاطب نیز سطح‌بندی می‌شود. هر کتابی برای هر مخاطبی نوشته نمی‌شود. ما سبک‌های مختلف نوشتن داریم؛ مخاطبی که کتاب رئالیستی دوست دارد، کتاب رئالیسم جادویی و فانتزی دوست ندارد؛ زیرا مخاطب این اثر نیست. این موضوع نه به معنای پایین‌بودن سطح مخاطب است نه ضعیف‌بودن اثر.

نویسنده «بهار برایم کاموا بیاور» و «ما اینجا داریم می‌میریم» ادامه داد: گاه منِ مخاطب از ناداستان اطلاعی ندارم و زمانی که یک ناداستان می‌خوانم شاید درک درستی از آن نداشته باشم و بگویم کتاب بدی بود. یا ممکن است مخاطبِ ادبیات عامه‌پسند بودم و بعد کتابی از یک نویسنده صاحب‌نام بخوانم و ناگهان با جهانی مواجه شوم که تابه‌حال با آن مواجه نبودم. برخی از نویسنده‌ها سبک خاصی دارند و نمی‌شود گفت نویسنده به مخاطب توجه ندارد. شخصاً این را قبول ندارم و به نظرم در هر ژانر از نویسنده اثر قابل تأملی خلق کند، اثر حتماً خوانده می‌شود.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: به‌شدت معتقدم اثر خوب هنوز هم سینه‌به‌سینه و از طریق خود مخاطب کشف می‌شود. اگر کار قابل‌تأمل باشد، فرق نمی‌کند از یک کارگاه ادبی بیرون بیاید یا اتاق شخصی یک نویسنده حرفه‌ای، خوانده می‌شود. گاه در کارگاه‌ها اثر شگفت‌انگیزی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد نویسنده خوبی است؛ اما نویسنده حرفه‌ای هم داریم که کتاب چهارم و پنجمشان کم‌رمق و اثر ضعیفی است. اگر اثر ضعیف باشد مخاطب درک می‌کند. هر ژانر مخاطب خود را دارد و اگر خوب باشد، حتماً دیده می‌شود.

مریم حسینیان ارتباط خود با مخاطب را عالی می‌داند و با بیان اینکه صفحات مجازی‌اش کاملاً خصوصی است، گفت: در دوران کرونا دو کتاب «بانو گوزن» و «نئوهاوکینگ‌ها» منتشر کردم، دو کتاب با دو سبک متفاوت؛ خب دو سال است درگیر بیماری بودم و «نئوهاوکینگ‌ها» هم روایت این بیماری‌ام است و در این دو سال نمی‌توانستم در جلسه‌ای حضور فیزیکی داشته باشم و همه ارتباط‌هایم مجازی بود و ارتباط خوبی با مخاطبان خود گرفتم. من برای همه مخاطبانم احترام قائلم و جز نویسنده‌هایی هستم که پاسخ تمامی پیام‌ها را می‌دهم. واکنش مخاطبانم برایم مهم است. برایم مهم است که مخاطبانم درباره کتاب‌هایم چه نظری دارند و از جمع‌بندی نظرها استفاده کرده‌ام.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کربلا قطعا جنت الاعلامه + فیلم
  • قصه فراق از تحصیل
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا
  • بحران ادبیات داریم
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • (ویدئو) خفاش‌ها نباشد دیگر از قهوه خبری نیست!
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور